C&K VOCAL - Zuzana Hanzlová, Hana Horká, Michal Pleskot, Helena Arnetová, Jiří Cerha
 
 

SOUČASNOST

Doba jaksi zhoustla, všechno se zašmodrchávalo a i když se částečně vyjasňuje, jasno zdaleka není.


prosincové koncerty




CD box

CD box


Recenze: TRIGA C.K. VOCALU * Sedmiranný blues

sedmiranný bluesC & K Vocal, legenda na poli vokálnych skupín, sa na rockových a divadelných pódiách pohybuje už od roku 1969. Jiří Cerha, Ladislav Kantor, Helena Arnetová a Luboš Pospíšil sa najskôr profilovali ako folková skupina. V roku 1972 sa však profesionalizovali a prijali angažmán v legendárnom divadle Semafor. Od tej doby stáli pri všetkých dôležitých nahrávkach českých hudobných veličín. Spolupracovali s Vladimírom Mišíkom, Michalom Prokopom, Milanom Svobodom. V roku 1976 pre Artiu v angličtine a o rok neskôr aj v češtine nahrali legendárny album Generace.

Od tej doby ubehlo mnoho času, ale C & K Vocal je tu stále. CD Sedmiranný blues vyprodukoval Cerha pod hlavičkou Triga C. K. Vocalu - Cerha, Veronika Pospíšilová, Michal Pleskot - a veru všetci traja protagonisti tento voz s 21 songmi utiahli so cťou. Predčasne zosnulá poetka Barbara Ježková (†2004) zanechala Cerhovi svoju zbierku básní Polodialogy. Jej texty sú poznačené určitou skepsou, ale s veľkým nadhľadom a humorom komentujú a glosujú život. Už úvodná „Protože dneska neprší“, začína v pochodovom, funusáckom tempe, „...v neděli se nepohřbívá...“.

Názov CD netreba chápať ako striktne bluesový album. Blues je skôr v pocite, nadhľade a vtipe. Dokonale vyvracia mylnú legendu, že blues je len o smútku. Bluesové texty nakoniec často mali vtipné pointy, ktoré nachádzame aj v textoch Barbary Ježkové. Ak chcete toto všetko mať v jednej skladbe, odporúčam track 11.: „Prima funus to je to co mi schází, prima funus tomu co mám rád, prima funus dřív než přijdou mrazy, semper funus opus coronat.“ Alebo: „Miláčku, ochoč si něco malého a přítulného pro štěstí. Třeba pavouka sklípkana...“ track 7.

Texty tvoria súčasť bukletu s vtipnými ilustráciami Karla Klose. Sile textov dáva vyniknúť aj vcelku úsporný inštrumentálny doprovod. Vokalistov doprevádza často len na klavír Tomáš Stehlík a na flautu Jakub Klár. Cerha texty spracovával a prežúval bezmála desať rokov. Výsledok ale stojí za to. Každá skladba je malým divadelným predstavením, plná farieb a pocitov, malým príbehom hodným filmového spracovania. Tak teda: „Když mráčky plynou nad krajinou / a zuří krásný počasí / je melancholik vlastní vinou / císařpán mezi mamlasy. / Mám ruce umazaný hlínou a krákorám si blues.“

****1/2

Ján Graus - popular.sk



Recenze: Zhudebněné verše z pozůstalosti

Krásné album nabízí vydavatelství Indies Happy Trails. Jmenuje se SEDMIRANNÝ BLUES a nazpívala ho trojice vystupující jako Triga C. K. Vocalu, tvořená zpěváky Jiřím Cerhou, Veronikou Pospíšilovou a Michalem Pleskotem, o jejichž doprovod se postarali klávesista Tomáš Stehlík a flétnista Jakub Klár. Všech jedenadvacet zařazených písní jsou básně dnes již bohužel nežijící Barbary Ježkové zhudebněné Jiřím Cerhou. Ten dokázal velmi vynalézavě vybrat pro všechny písně hudební styl hodící se k obsahu – od výrazně rytmizované, téměř pochodové formy (Protože dneska neprší) přes lehoučký valčíček (Miláčkové na prodej) a renesanční hříčku (Levá ruka) až ke skutečnému blues (Prima funus blues). Jedno má celý tento písňový soubor společné, a to velkou interpretační náročnost, charakteristickou pro celý repertoár C & K Vocalu po celou dobu jeho působení.
Pokud jde o texty, dokázala do nich jejich autorka navzdory svým těžkým zdravotním komplikacím vložit spoustu jemného humoru. Jsou tu texty vyloženě hravé (Kupte si papouška/ bude vám do ouška/ vyprávět anekdoty/ Kupte si kanárka/ zpívá jak Pilarka/ a při tom vůbec nezná noty – Miláčkové na prodej), ale také podstatně závažnější, reagující na nelehké životní osudy autorky (Pláču málem/ práci marně sháním/ kýbl smůly právě mám/ Má to smysl/ vůbec tohle štvaní/ jak mám čelit nástrahám – Před potopou). Je tu také píseň o protekci nazvaná Prima funus blues, kde se v úvodu zpívá: Kdybych já měl kam se kouknu známý/ notak bych se v jednom kuse smál/ Měl bych život s prima vyhlídkami/ To bych štěstí šlapal na pedál. Závěrečný Lístek z javoriny je inspirován lidovými baladami, kde není nouze o mordy a krev (A to růže není/ květu nachového/ To u cesty leží/ hlava zabitého), a těmto lidovým kořenům se přizpůsobil melodií i aranží také Jiří Cerha.
Je to velmi záslužné, že se prostřednictvím výborné hudby a perfektního provedení dostává pozornosti poezii nadané a vzdělané ženy, jejíž hraní si s češtinou je obdivuhodné. Jistě je to i tím, že mezi jejími literárními učiteli byli také Ivan Vyskočil a Jiří Suchý, jak nám sděluje Jiří Cerha v úvodním slovu otištěném v bookletu. Tam najdeme i všechny texty doplněné drobnými humornými ilustracemi Karla Klose, který kdysi také stál u formování C & K Vocalu. Pokud si chcete „sedmiranné písně“ poslechnout na živo, sledujte program Salmovské literární kavárny, kde Triga občas vystupuje. Nejbližší termín je 27. leden 2014.

Ivan Kott





Recenze z LN, 6.1.2014


Triga C. K. Vocalu / Sedmiranný blues

Vyšlo nové CD: Triga C. K. Vocalu / Sedmiranný blues

Sešli jsme se postupně v divadle Labyrint v Praze na Smíchově, dříve Realistické, nyní Švandovo. V roce 1991 zpíval C&K Vocal v představení Travestie Toma Stopparda. Potom jsme přijali angažmá do mnoha dalších představení. V nich jsme postupně spolupracovali jak s Michalem Pleskotem v rockové legendě Veslo a růže, tak i s herečkou a zpěvačkou Veronikou Pospíšilovou. Tam jsme se seznámili i s textařkou a básnířkou Barbarou Ježkovou. Ta C&K Vocalu i mnohým jiným,např: Jan Spálený, Irena Budweiserová, psala mnoho krásných vtipných a poetických textů a básní. Tam vzniklo naše přátelství a spolupráce.
Před svou předčasnou smrtí mi věnovala sbírku Polodialogy, ze které je většina textů CD Sedmiramenný blues. Doufáme, že jí tímto hezky splácíme dluh i za jiné, kteří se k ní za života hezky nechovali.
Jiří Cerha



Právě jsem dopsal šest úplně nových, krásných písní pro začínající mladé hérečky z herecké konzervatoře v Michli. Zhudebnil jsem krásné texty mladé spisovatelky a básnířky Terezy Březinové. Ona je autorkou nové hry, která bude mít premiéru patrně 16. prosince v PIDIVADLE, které je na rohu Letohradské a Ovenecké v Praze 7, za technickým muzeem.



15 SONETŮ WILLIAMA SHAKESPEARA

Vhodný dárek pro sbormistry menších smíšených sborů,
- pro studenty zpěvu, zvláště barytony,
- ba i pro zpěvumilovné osoby nemilující současný pop.
Součástí sborníku je i CD C&K Vocalu – SONETY WILLIAMA SHAKESPEARA
Tyto skladby zpívali v uplynulých dvou letech studenti Pražské herecké konzervatoře Na rejdišti v představení O,nekonečno a v současné době je připravují studenti Soukromé konzervatoře v Praze a minulý týden jsem shlédl představení maturantů Dětského divadelního studia ve Švandově divadle v Praze na Smíchově.
15 SONETŮ WILLIAMA SHAKESPEARA s hudbou Jiřího Cerhy, v překladu Martina Hilského
Úprava pro sóla a smíšený sbor s klavírním doprovodem, z repertoáru C&K VOCALU.
Právě vyšlo tiskem!


Článek o historii C&K Vocalu od Jiřího Černého

Zevrubné zpracování historie C&K Vocalu od Jiřího Černého na jeho stránkách nacerno.cz si můžete přečíst zde >


Chybí mi ty skvělé písničky

Zdravím Vás, pane Cerho!

Chodil jsem na Vaše koncerty moc rád! Na střední škole (1981 - 85) jsme utíkali z internátu a jezdili dálky stopem abychom si užili vaše koncerty jako velmi silný zážitek. Od dob střední školy mi vaše písně zní v hlavě. Vždy mi ožijí na cestách do rytmu kroků když jdu déle pěšky. Na opuštěných místech občas vyděsím jelena, nebo houbaře, když se z plných plic vžívám do přesvědčivé atmosféry písní.

Jednou jsem fotil váš koncert v Malostranské besedě. Hráli jste tam Prodanou nevěstu. Ještě někde mám schované černobílé negativy.

Dnes je mi 44 a mohu říci, že s podobně ztvárněnou hudbou jsem se nesetkal. Zněla mi a stále zní na pozadí mých vlastních příběhů.

Pane Cerho, moc vám děkuji.

Jan Fišar, Jablonec nad Nisou



K D O   T O   V Č E C H Á C H   M Y S L Í   V Á Ž N Ě,   N E M Á   T O   L E H K É

S Jiřím Cerhou nejen o čtyřicetileté historii skupiny C&K Vocal, Katolický týdeník únor 2010


PAŠIJE PODLE CERHY, RECENZE MILANA ŠEFLA Z TÝDENÍKU ROZHLAS, 13.04.2009

Kdyby parta s honosným názvem Akademie populární hudby byla vskutku ctihodnou a kompetentní institucí, a nikoli jen překotně ustavovanou směskou aktivních i mlčících publicistů, více či méně pragmatických prodejců hudby a mnohdy velmi obratně maskovaných lobbistů velkých a na původní českou hudbu dávno rezignujících vydavatelských domů, možná by letos do Síně slávy české pop-music nevstoupil lídr prostoduchého Katapultu, ale třeba Jiří Cerha.
Pětašedesátiletý skladatel, zpěvák a pedagog, jenž už čtyřicet let znovu a znovu vztyčuje standardu C&K Vocalu, by si takové ocenění zasloužil víc než kdo jiný. Jeho poučené písně z alb Generace, Balada o Zemi či Causa Krysař stejně jako citlivá zhudebnění veršů českých i francouzských klasiků jsou zcela nadčasovou hodnotou. Stále působivý a dokonalý je i vícehlasý zpěv souboru, kterému až do pádu minulého režimu Cerha šéfoval ruku v ruce s Ladislavem Kantorem.
Zhruba před rokem vyšlo album Jeremiáš, jímž C&K Vocal pět let po vydání vynikající "prévertovské" písňové sbírky Démoni a divoucí divy opět připomněl své mistrovství. Jen několik měsíců po vydání Jeremiáše, tudíž zcela navzdory všem marketingovým zvyklostem, přivedl Jiří Cerha skupinu do karlínské modlitebny Československé církve husitské, aby tu na jeho náklady vzniklo další album Písně Pašijové, které nyní vydává jeden ze tří labelů vzniklých rozštěpením "dobré značky" Indies Records - vydavatelství Indies Happy Trails.
Biblická tematika není v repertoáru C&K Vocalu žádnou novinkou - životu a smrti svatého Vojtěcha soubor zasvětil CD Veslo a růže a také v úvodním žalmu vzpomenutého titulu Jeremiáš zpívá Cerha text z Bible kralické. Písně Pašijové nabízejí hned devět skladeb vycházejících z evangelií o ukřižování a vzkříšení Ježíše Krista. Nejde však jen o upravené biblické texty, třetina z Cerhových nových skladeb vznikla zhudebněním básní nedávno zesnulé Barbory Ježkové, k jiné kompozici autora inspirovala modlitba v 16. století popraveného a o stovky let později svatořečeného anglického právníka a spisovatele Thomase Moorea.
Psát o autorských, aranžérských či interpretačních kvalitách nejnovějšího projektu C&K Vocalu je asi tak zbytečné jako zdůrazňovat, že Písním Pašijovým by se mělo dostat slyšení nejen o svátcích velikonočních. To vše se přece rozumí samo sebou.
Milan Šefl

"VELIKONOČNÍ ZPÍVÁNÍ", recenze posledního CD "Písně pašijové" od Ivana Kotta

Chcete-li se s předstihem připravit na Velikonoce, pomůže vám v tom album PÍSNĚ PAŠIJOVÉ z Indies Happy Trails. Nahráno bylo v dubnu 2008 a skladby s hudbou Jiřího Cerhy tu zpívá skupina C&K VOCAL za doprovodu kláves, flétny a violoncella. Tematicky vycházejí písně z biblických evangelií vztahujících se k ukřižování Ježíš Krista, přičemž čtyři texty jsou vzaty přímo z bible a upravené do zpívatelného tvaru Jiřím Cerhou, který je autorem dalších dvou textů připomínajících motlitbu v zahradě Getsemanské, zradu Jidášovu, davovou hysterii a zapření Petrovo. Tato témata doplňuje a rozvíjí Barbara Ježková třemi dalšími velmi pěknými texty, z nichž Polibek se stal Jiřímu Cerhovi podkladem pro píseň s neobyčejně sugestivní aranží. Zhudebněný velikonoční příběh doplnil Jiří třemi písněmi, které se k těmto biblickým motivům tématicky váží. Ty byly zkomponovány na slova básní, jejichž vznik je rozložen do několika staletí. Nejstarší z nich je motlitba Dej mi radost ze života, kterou někdy na počátku 16. století napsal anglický právník, politik a spisovatel Thomas More, který byl po roztržce s králem Jindřichem VIII. v roce 1535 popraven a o 400 let později svatořečen. Slova jeho motlitby, která album uzavírá, neztratila v průběhu staletí nic ze své platnosti a dnes jsou stejně aktuální jako v době svého vzniku. Další, podstatně mladší básní, je Balada horská Jana Nerudy, která ovšem navzdory svému názvu není příběhem truchlivým a tragickým, její vyznění je naopak šťastné a úlevné. Třetí ze z zhudebněných básní je od našeho současníka Tomáše Vondrovice, jmenuje se Motlitba k Panně Marii, a je pokorným vyznáním člověka uvědomujícího si své nedokonalosti a slabosti.
Cerhova hudba přináší tradičně silné melodie a jeho aranže střídají perfektně sladěné sbory s vynikajícími sóly. Instrumentální doprovod, kde dramatičnost situací podtrhuje především violoncello, je velmi citlivě zaranžován a tvoří s pěveckými party vzácně jednotný celek.
Ivan Kott

AKTUÁLNÍ CD - PÍSNĚ PAŠIJOVÉ

Vlastním nákladem vychází další ze zpracování Evangelií (a nejen Evangelií), líčící děje od příchodu Ježíše Krista do Jeruzaléma až po jeho ukřižování a vzkříšení.


článek Jana Rejžka "CERHALAND", LIDOVÉ NOVINY 12.6.2008

Sloupek Jana Rejžka z cyklu Poslení slovo si můžete přečíst zde nebo zde


článek "C&K Vocal zpívá bibli i dada", LIDOVÉ NOVINY 9.5.2008

Recenzi Ondřeje Bezra si můžete přečíst zde nebo zde


ČLÁNEK V TÝDENÍKU ROZHLAS 13/2008

Článek Milana Šefla si můžete přečíst zde.



 
 © 2008, C&K VOCAL - všechna práva vyhrazena.